torsdag 19 november 2015

Mer samlartallrikar


Min samling av Gustavsbergs jultallrikar.

Nu ska jag åter igen visa upp min vurm för samlartallrikar. Denna gång är det min jultallriksamling ni får ta del av och som kommer att användas frekvent när jul snart är här igen. Samlingen producerades under 1970-talet av Gustavsberg, en per år. På baksidan av tallrikarna står det att de ”Utges i en begränsad upplaga varefter plåten förstöres och ingen nytillverkning sker”.

Hittills består min samling av tallrikarna på bilden förstås och i helgen fick jag tag i jultallrik nr 4 som kom ut 1974. Designen gjordes av Sven Jonson. Min favorit är den med fåglarna, kanske för att den påminner mig om alla riktiga domherrar vi brukar ha utanför vårt köksfönster under julen då vi sätter upp vår frömatare som är ett rött litet hus. Snäll mot småfåglar ska man också vara. Men det är en helt annan historia.


Mitt senaste fynd. Tallrik nr 4 utgavs såklart 1974.




Min favorit jultallrik med fina fåglar.


Innerligt glad är jag i alla fall över min lilla jultallriksamling och tycker att de lyser upp vilken middag som helst. Hoppas den med tiden kommer att utökas. Jag letar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar