fredag 13 december 2013

Min favorit Stig


 
 
En av mina absoluta designfavoriter är Stig Lindberg som 1949 efterträdde Wilhelm Kåge som konstnärlig ledare på Gustavsbergs porslinsfabrik. Jag älskar hans ofta busiga och lekfulla stil. Livet behöver inte vara så himla allvarligt hela tiden. Det behöver också finnas plats för lek, skratt och bus. Att betrakta saker och ting ur ett barns ögon är uppfriskande och påminner mig om det väsentliga i livet. Jag tror att vår värld skulle se annorlunda ut om vi tog oss tid och lekte lite mer. I alla fall skulle vi må bättre. Det går bra att leka även som vuxen och vi behöver nog alla slappna av lite emellanåt. Jag blir pigg och glad av denna lite galna stil. Karakteristiskt för Stig Lindbergs uttryckssätt är att han gärna smyger in ansikten i sina mönster. Gillar ansiktet med den underbara tänkarminen.


Stig Lindberg har designat mönstren till mina kuddfodral Pottery.

Dessa snygga kuddfodral har ett mönster som heter Pottery som skapades av Stig Lindberg 1947. Jag köpte dem för några år sedan på Designtorget. Den stora på rea och den mindre fick jag i födelsedagspresent. Tycker speciellt om den blåa och röda färgen som är typiskt för 40-50-tal. Har en idé om att måla en fondvägg i vardagsrummet som är i samma färgskala som den blåa färgen i kuddfodralet. För se om den idén blir verklighet. Men lyser upp soffan gör de i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar