onsdag 7 maj 2014

Vackra Vardag!




Min samling av Vardag är inte så stor, ännu. Den runda skålen har ett vackert sigill.
 

Här kommer ännu en nostalgikaramell; servisen Vardag från Gustavsberg. Denna mörkgröna skönhet är designad av Karin Björquist som började arbeta på Gustavsberg 1950 och där hon även verkade som konstnärlig ledare. Karin Björquist räknas tillsammans med Wilhelm Kåge och Stig Lindberg till en av förra seklets mest betydande svenska formgivare och keramiker. Hon formgav många serviser som exempelvis Svart Ruter, Kobolt och Vardag som är från 1953.
 
Jag älskar min tekanna, en riktig skönhet.
 
Jag är uppvuxen med denna Vardagsservisen då den fanns i mitt föräldrarhem. Själv köpte jag två uppläggningsskålar och den fina runda skålen på min favorit fyndaffär Refurn för omkring 200 kronor. Givetvis blev jag överlycklig när jag och maken hittade tekannan Vardag, i en väldigt fin och prydlig butik där saker och ting var i ordning och reda, i Uppsala. Den är verkligen vacker med handtag, som jag tror, är bambu. Det gjorde inget att handtaget var ihoptejpad och jag upptäckte det alltför långt från Uppsala. Jag var strålande glad att ha kommit över den klenod och blir lika munter varje gång jag dricker mitt morgonte. Den är helt enkelt magnifik!

 


Vi hade Kobolt också. Varje söndagskväll drack vi te ur dessa koppar och åt kaviarmackor.
Tekannan hade vi också i samma servis. Denna servis vill jag också väldigt gärna ha.
 
 
Karin Björquist var verksam på Gustavsberg fram till 1994. Idag är hon på sitt 87:e levnadsår. Hon har dessutom gjort utsmyckningar i det offentliga rummet, närmare bestämt i tunnelbanestationen Mariatorget i Stockholm där jag tidigare jobbade och alltså varje vardag gick förbi hennes konstverk. Vackert Karin!

P.S. Den ljuva butiken i Uppsala är värd ett eget blogginlägg som jag lovar kommer framöver. D.S.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar