måndag 24 februari 2014

Keramik är kul




Min fina drakljusstake.
 
Jag tycker att det är kul med keramik. Det är personligt och brukar inte riskera att massproduceras. I höstas var vi på Julita julmarknad som går av stapeln redan i oktober. Fullt med folk fast det var långt kvar till jul. På Julitas julmarknad fanns det många saker av god kvalité och flera lite mer ovanliga saker. Julita gård är väl värd ett besök när som helst och särskilt under vår och sommaren då det här finns många odlingar bland annat äppelträd och pioner.

Den fina ljusstaken jag köpte har ett motiv som både är kul och annorlunda med den underbara sagodraken. Motivet verkar hämtat från Harry Potters värld eller någon annan mer fantasyinspirerad värld. Det är keramiker Annika Hugosson som tillverkat ljusstaken och det var inte helt enkelt att välja vilken jag ville ta med mig hem. Annika gör också många motiv med katter, men det är inte riktigt min melodi. Så en drake fick det bli som inte blir lika söt pluttinuttig som det kan bli med katter. Jag gillar i och för sig levande katter, men katter i keramik är inget jag vill pryda mitt hem med. Drakljusstaken är också i en för mig tilltalande form då den för tankarna till 1700-tal och sängkammarljusstake. Det finns även en liknande mindre variant som också kan användas som äggkopp. Gillar kontrasterna svart och vitt och de fina detaljerna på draken.

Nu gör draken sällskap med min fina yogako (ska presentera den lite senare här i bloggen) och har sin speciellt utvalda plats i nischen ovanför vår öppna spis på landet. Där lyser den verkligen upp och pryder den fina nischen vilket blir en spännande kontrast. När jag tittar på den förflyttas jag till en annan värld som minner om gammeldags sagor om magi och drakar. Fint för både fantasin och själen.
 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar